Гнойния цирей или как да си платим здравните осигуровки

Вчера… не. Преди два месеца реших да си платя здравните осигуровки за пръв път. Тогава бях в малък град. Под малък разбирайте – несофия град. Но в крайна сметка няма значение от къде ще го платиш. Тогава имах време тогава отидох. Отивам аз, тегля си билетче, всичко е нормално. Идва моя ред. Разговора протича нещо от сорта на:
– Здравейте.
– Здравейте, с какво мога да Ви помогна ?
– Искам да си платя здравните осигуровки. До края на предния месец съм осигурена. Ако може да платя за този.
– Лична карта ?
( щрак-щрак по компютъра )
– Но госпожо, Вие сте осигурена до края на миналия месец. Сега сме началото на този. Изчакайте да мине 25-26ти на този месец и тогава платете.
– Но аз искам да предплатя.
– Но Вие нямата неплатена здравна осигуровка.
– Да, но искам да си я предплатя. Нали ако ме блъсне кога в началото на месеца аз няма да имам платена осигуровка, защото е трябвало да платя в края му ?!
– Логиката Ви не е правилна. Плаща се в края на месеца и може да не се плаща три месеца. Няма проблем.
– И не мога да платя предварително ?
– Не. Елата след 25ти.
– Добре. Лек ден.
– Лек ден.

Така два месеца по-късно след отлагане. Дойде ред да ги платя тези осигуровки най-накрая. Но забележете в София. Отивам в Данъчното “ Плаща се в банката“. Отивам в моята си банка “ Попълнете този документ. Нали имате номер от НАП ?“ аз „Какво е НАП ? Защо ми е номер нали всичко отива на едно място ?“, жената „НАП е Национална агенция по приходите. Трябва ви номер. „, аз “ А къде е НАП ?!“, тя “ От къде да знам ?! Вижте си в интернет, къде сте разпределена. „. Използвам жокера Помощ от приятел. Естествено беше на майната си спрямо квартала. Задушно мяст без климатик, без столове за чакащите, иначе с 6-7 празни гишета едно на, от което има опашка. С надежда погледнах охраната и го попитах “ За здравни осигуровки ?“, а той посочи гишето с опашката. Известно време по-късно вече с номер жената ми каза „Платете в Сибанк. Ние работим с нея. При нея осигуровките се превеждат до ден, а от друга банка след няколко дни. “ и на въпроса къде има такава банка „Ами….( изреждане )…. и също в Съдебната палата на втория етаж. „. Пожелахме си лек ден и се завлачих към Съдебната палата. Първо бях проверена като терорист. Чантата ми мина на детектор. Чудесно. Отивам аз на втория етаж. Няма много хора. Отивам на едното празно гише. И се започна:
– Имате ли бланка ?
– Не. ( Имах от предната банка, но не бях сигурна дали във всяка банка е едно и също, пък и го бях намачкала в чантата ).
– Ето попълнете всичко сама.
Хващам химикалката на гишето.
– Не тук. Тук не е удобно.
– А къде е удобно ?! ( И соча двата стола недоумяващо.) Или да седна на ( и соча масата на охраната, която я нямаше ).
– Да. Там е удобно
Сядам аз. Химикалката не работеше. Добре, че имах в чантата си. Писах каквото можах. Изчаках един човек, който беше вече на гишето ми. Както и да е. Дадох и листа.
– Нали Ви казах да попълните всичко ?! ( И ми повишава тон. )
– Я не ми се карайте. От къде да знам как да го попълня ?! За първи път попълвам такава декларация.
– То пише !
– Добре на кой трябва да ги преведа ?!
– Кой Ви даде номера ?! НАП. Тогава ?!
– От къде да знам?! На Здравната каса ?!
– Оф.
И ми показа къде какво. Удържала ми 4 лв за превода. Давам и карта. Не можело. Трябвало да тегля. Питам я къде има банкомат.
– Долу.
– Къде долу ? На първия етаж или на отвън на сградата ?
– Долу, след като влезете покрай полицаите в ляво.
– Значи на първия етаж.
Изтеглих. Платих. Пожелах и лек ден. Тя е отвърна с мълчание и се приключи. Здравно се осигурих.

След тази история, ако някой не го е домързяло да я прочете, аз се питам “ Кому беше нужно това ?!“. Това безсмислено ходене от едно административно гнездо до друго. Проблема можеше да се реши и в данъчното. Но не ! Държавата го е измислила така, че да намира безсмислена работа. Те се изнервят и аз се изнервям, а държавата стимулира намножаването на хора, които да работят в безсмислените им институции, за да може да събира данъци за нищо.

Вашият коментар

